Eetpatroon

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel nieuwe en hippe diëten op de markt. In deze wirwar van diëten kan het moeilijk zijn om te vinden welke diëten simpelweg hip zijn en welke goed wetenschappelijk onderbouwd zijn. Daarom hebben wij de beste diëten op een rijtje gezet zodat je een meer geïnformeerde keuze kan maken. Uiteraard kunnen wij je ook nog persoonlijker helpen met het kiezen en vormgeven van het beste dieet voor jou. Maar het is altijd goed om eerst een algemene indruk te hebben van alle opties.

Het keto dieet

Een dieet wat steeds populairder wordt is het keto dieet. Het is dieet wat is ontworpen voor medische redenen, bijvoorbeeld voor mensen met diabetes of epilepsie. Toch is gebleken dat het voor mensen zonder medische problemen een erg gezond dieet kan zijn.

Het keto dieet is een dieet wat koolhydraatarm is en hoog in vetten. De naam van het dieet is te danken aan het feit dat een dieet hoog in vetten en laag in koolhydraten jouw lichaam in een ketose staat brengt, je lichaam gaat vet verbranden in plaats van koolhydraten. Ketose vindt wel pas plaatst als je minder dan 50g koolhydraten per dag eet, wat echt heel weinig is. Tussen de 60% en 80% van jouw calorieën zal komen van vetten.  Dit maakt het keto dieet een redelijk intens dieet en zeker iets wat je moet bespreken met een dokter of diëtist.

Wat je bijvoorbeeld niet meer mag eten als je een keto dieet volgt zijn aardappelen, rijst, pasta en maaltijden met veel suiker. Dingen die je bijvoorbeeld wel mag eten zijn eieren, olie, vis, slagroom, noten, avocado en nog meer voedsel wat rijk is in vetten. Je mag dus zeker nog goed vullende maaltijden consumeren bij een keto dieet, je moet alleen opletten dat je minder koolhydraten en meer vetten eet.

Het fodmap dieet

Het fodmap beperkte dieet is een dieet speciaal voor mensen met prikkelbare darm syndroom. Het is een dieet waarbij je geen fodmap’s meer consumeert, maar wat zijn dat? Fodmap is een afkorting voor:

F Fermenteerbare
O Oligosachariden (fructanen en galactanen).
D Disachariden (lactose).Deze komen voor in melkproducten.
M Monosachariden (fructose). Deze komen voor in fruit en groenten.
A And
P Polyolen (suikeralcoholen). Deze komen voor in zoetstoffen, fruit en groenten.

In het kort zijn dit kleine moleculen die moeilijk door de dunne darm kunnen worden opgenomen. Als je dan prikkelbare darm syndroom (PDS) hebt dan kunnen ze in de dikke darm komen waar ze gefermenteerd worden en gassen kunnen veroorzaken waar je darmklachten van krijgt.

Het fodmap’s dieet heeft niet als doel om al deze moleculen voor altijd uit jouw dieet te verweren, dat zou niet gezond zijn. Het idee is om erachter te komen voor welke moleculen je specifiek gevoelig bent zodat je die hierna uit jouw dieet kunt houden en minder last krijgt van PDS.

Het dieet begint met de eliminatie fase waarin alle fodmap’s uit het dieet worden gehaald. Dingen die je niet meer mag eten zijn bijvoorbeeld zoet fruit, granen, lactose en veel soorten groenten. Het is een ontzettend streng dieet en de 6 tot 8 weken in deze fase zijn intens. Het is dus ook zeker geen dieet om permanent vol te houden en het is essentieel om samen te werken met een diëtist tijdens deze fase. In de volgende fase ga fodmaps stap voor stap weer terug in het dieet brengen. Zodra een bepaalde fodmap je weer klachten geeft dan haal je die eruit en probeer je een andere. Zo kun je er langzaam achter komen welke fodmaps voor jou klachten zorgen en je niet meer of veel minder moet gaan consumeren.

Het koolhydraatarm dieet

Het keto dieet is een vorm van een koolhydraatarm dieet maar er zijn nog andere soorten koolhydraatarme diëten waar je uit kunt kiezen. Het belangrijkste kenmerk van een koolhydraatarm dieet is natuurlijk dat je weinig koolhydraten consumeert, dit wordt meestal gecompenseerd door veel van jouw calorieën uit vetten te halen. Ook zijn er koolhydraatarme diëten die meer eiwitten focussen in plaats van vetten.

 

Wat je in ieder geval niet eet zijn gerechten met veel suikers of pasta, rijst, aardappels, brood en dat soort koolhydraatrijke producten. Wat je meer zult eten zijn vlees, vis, groenten, noten, eieren en kaas. Hoe je dit dan precies invult kun je vaak zelf kiezen. Een koolhydraatarm dieet is zo intens als je het zelf maakt, er zitten geen vaste regels aan vast. Een koolhydraatarm zou je op eigen houtje kunnen doen maar om de resultaten eruit te halen die je er graag uit wilt halen is het toch verstandig om met een diëtist in zee te gaan. Zo kun je samen een dieet plan opstellen wat gezond is maar wat je ook nog lekker vindt waardoor het een stuk makkelijker vol te houden is.

Hoe wij jou kunnen helpen?

Misschien heb je al een beetje een idee wat voor dieet je wilt gaan volgen en als je met een van deze diëten aan de slag wilt dan is het wel zo verstandig om dit samen met een diëtist te doen. Zo ben je ervan verzekerd dat je op een gezonde manier gaat diëten. Vooral een keto dieet en het fodmaps dieet kunnen slecht zijn voor de gezondheid als je ze niet goed uitvoert.

Diëtist Zaandam kan ervoor zorgen dat het afvallen op een gezonde manier gaat en dat je toch genoeg energie uit jouw maaltijden haalt om je leven te blijven leiden.

Ook kunnen wij je helpen om een dieet op te stellen wat je daadwerkelijk lekker vindt. Meestal bouwen we een dieet om een paar gezonde voedselproducten heen, dan kiezen we er dus voor om voedselproducten te kiezen die je lekker vinden en vinden we alternatieven voor voedselproducten die je niet lekker vindt.
Hiernaast zijn wij er ook om je te motiveren als het je even wat zwaarder valt. We houden jouw progressie bij en die kunnen we je dan laten zien als motivatie om door te zetten.
Bovendien is het advies wat wij jou geven altijd gebaseerd op wetenschap en niet op de laatste trends. Trends kunnen nog wel eens diëten bevatten die eigenlijk niet heel gezond voor je zijn. Als diëtisten zullen wij ervoor zorgen dat diëten die we aanbevelen altijd een wetenschappelijke onderbouwing hebben.
Dus als geïnteresseerd ben in een van deze diëten of andere diëten neem dan zeker contact met ons op, dan kunnen we samen een ideaal dieet plan voor jou uitwerken.